LINDRA Second Hand

‹‹ Till Aktuellt

27
Jul

Ungdomar skänker kläder på Stadium Sports Camp

27 juli, 2017

SSC_2014_Day_Camp_Loppet2
Foto: Stadium Sports Camp

Det började med fotboll, ishockey och basket. Tre huvudsporter – 1300 deltagare. I dag, 23 år senare, vimlar det av barn och ungdomar på de stora gräsytorna kring Stadium Arena i Norrköping och Halmstad Arena fyra veckor på sommaren.

Stadium Sports Camp anordnas varje sommar under fyra veckor i Norrköping och från och med i år även under två veckor i Halmstad. Sedan starten 1995 har lägret vuxit enormt och deltagarna, ungdomar mellan 11 och 15 år, kan nu välja mellan 18 huvudsporter – alltifrån rugby till gymnastik. Under dessa veckor är området kring Stadium Arena fyllt av energifyllda och förväntansfulla barn och ungdomar i färgglada t-shirts som knyter nya kontakter och skapar minnen för livet. Marcus Grapne, lägeransvarig Stadium Sports Camp och hållbarhetsansvarig Stadium, trycker på att tanken med lägret inte är någon som helst elitsatsning utan att det bara handlar om att ha kul, få nya kompisar och inspireras till att röra på sig. Totalt är det omkring 8000 deltagare som är med under någon av de veckor som lägret anordnas, fördelat på Norrköping och Halmstad och inklusive de lite yngre barnen som bara är med dagtid.

Under lägret ges möjligheten att lämna sina begagnade kläder i en Re:activate insamlingsbox som sedan töms och innehållet skickas till Human Bridge. Redan första dagen är det många som lägger i en full påse som de haft med sig hemifrån, alltifrån urvuxna träningsbyxor till tröjan som man tröttnat på. Detta bidrar till att barn och ungdomar får lära sig att tänka på andra människor som inte har samma förutsättningar som de själva. Det är dessa insamlingsboxar som även finns i Stadiums butiker där kunderna löpande kan lämna sina begagnade kläder.

– För Stadium är det fantastiskt att arbeta med Human Bridge, för att säkerställa att våra kunders bidrag går till rätt personer och de mest behövande. Vi tror på fortsatt utveckling tillsammans, återbruket måste alla parter ta gemensamt ansvar för, oavsett bransch. Sedan 2003 har vi arbetat ihop och vi är stolta över samarbetet, säger Marcus Grapne.